KEDAI OCOC


Hidup sihat gaya OCOC yang memfokuskan kepada akronim O.T.A.K: Otak, Tidur, Aktiviti, Kudapan yang diinspirasikan daripada Dr Rizal Abu Bakar.

Dapatkan produk OCOC di 


https://ocochq.com/shop/002418


Ramai yang tertanya-tanya apa itu minyak MCT (MCT oil). Saya kongsikan di bawah perkongsian daripada Dr Rizal👇


Banyak orang konfius antara Virgin Coconut Oil  (VCO) dengan MCT Oil (Medium Chain Triglycerides). Ada juga tanya dengan Olive Oil  macam mana?

.

Gantung dan letak tepi sekejap konfius tu. 


VCO ni ekstrak minyak dari isi kelapa kering. Dibuat tanpa libatkan bahan kimia. Ada juga dibuat daripada santan dan diproses jadi minyak. Juga tanpa bahan kimia.

.

Dalam VCO ada lauric acid atau C12. Lebih kurang antara 46.64–48.03%. Ada juga Capric acid atau C10.  Selain tu ada Caproic acid (C6), palmitic acid, myristic acid (C14), Caprylic acid (C8), oleic acid (C18), stearic acid (C18) dan linoleic acid (C18). Banyak kan.

.

Ramai tak tahu superstar dalam VCO ialah 4 komponen MCT Oil yang ada dalamnya. 4 sekawan ni namanya Caproic Acid (C6), Caprylic Acid (C8), Capric Acid (C10) dan Lauric Acid (C12). 

.

Kira macam Pahlawan Legenda Melayu Melaka dulu. Paling hebat ialah Hang Tuah dan Hang Jebat. Paling power dalam  MCT Oil ialah Caprylic Acid (C8). Dia ni kira macam Hang Tuah. Hang Jebat pula  ialah Capric Acid (C10).

.

Dalam MCT OIL OCOC hanya ada dua pahlawan hebat ni dimasukkan. High concentration C8 dan C10.

.

Kenapa 2 ni power? Kedua dua Caprylic Acid C8 dan Capric Acid C10 bila makan akan masuk terus ke liver. Masuk sahaja akan diproses jadi ketone. Ketone ni bagi tenaga pada tubuh kita. 

.

Antara kedua acid ni Caprylic Acid lebih pantas ditukar kepada tenaga. Dia dianggap sebagai highest-quality MCT.

.

Dalam kajian di jurnal saintifik Current Development in Nutrition taun 2017 disebut Caprylic Acid hasilkan 800% ketone berbanding yang lain. Dahsyat sungguh! Bayangkan energi yang otak dan tubuh ada.

.

Capric Acid C10 pula bantu promote sistem imun yang sihat. C10 ni juga bertindak sebagai anti bacterial. Power kan?

.

Satu perkara yang saya suka tentang MCT OIL ialah dia ni tak ada rasa. Orang putih kata flavourless. Kalau minyak kelapa masih rasa kelapanya. MCT OIL tidak. 

.

Senang pula dicampur dalam makanan dan minuman. MCT OIL tak sebabkan rasa makanan dan minuman berubah. Bestlah kan macam ni.

.

Ada pula tanya macam mana dengan minyak zaitun. Mari kita tengok dan baca apa kata kajian pasal hal ni.

.

Kajian ni dimuat dalam jurnal saintifik American Journal of Clinical Nutrition tahun 2008. Dalam kajian ni pengkaji bandingkan mereka yang ambil minyak zaitun dan MCT OIL. 

.

Peserta kajian dibahagi kepada dua grup. Grup 1 ambil minyak zaitun 20 g. Grup 2 ambil MCT OIL juga 20 g. Kedua-dua grup ni adalah mereka yang overweight. Hasil kajian dapati mereka yang ambil MCT OIL lebih banyak hilang lemak di perut, lebih banyak lemak dibakar dan lebih cepat berat badan mereka turun.

.

Tu dia. Hebatkan MCT OIL ni.

.

Antara kehebatan lain MCT OIL ialah ianya baik untuk bakteria baik dalam usus.

.

Ingatkan dah habis. Rupanya support kesihatan otak kita. Macam mana tu?

.

Ada satu kajian ni. Pengkaji nak tahu tahan kecerdasan minda atau IQ pesakit diabetes. Pengkaji dapati mereka yang diberi MCT OIL tunjuk peningkatan dalam ujian IQ yang uji Verbal Memory, Digit Symbol Coding dan beberapa aspek lain. 

.

Pengkaji buat rumusan bahawa mereka yang ambil MCT OIL “improve cognitive function and may preserve brain function in diabetic patients.” Ini untuk yang ada penyakit. Kalau tidak ada bagaimana? Bayangkan!

.

Ada banyak kebaikan MCT OIL ni. Lain masa kita cerita lagi. Apapun pastikan ambil yang natural dan healthy produk. BIla ambil yang natural dan healthy, Insyaa Allah kita jadi lebih sihat. Jadi lebih mantap. 

.

So, apa kata cuba MCT OIL nanti. Rasa sendiri perbezaan dan power MCT OIL ni.

.

Boleh boleh?

Boleh klik di sini untuk dapatkan minyak MCT secara terus dari HQ:

https://ocochq.com/shop/002418

https://ocochq.com/shop/002418


Previous Post Next Post